FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
- vzdělávání se uskutečňuje během celého dne, při všech činnostech a situacích v mateřské škole
• snažíme se o vyvážení spontánních (přirozených) a řízených aktivit, upřednostňujeme spontánní hru a prožitkové učení
• ve vzdělávacím obsahu jsou zakomponovány interakční oblasti, které respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání i učení
• snažíme se střídat činnosti skupinové, frontální (hromadná) a individuální podle momentálních podmínek a se zřetelem na možnosti a potřeby každého dítěte
• usilujeme o to, aby se vzdělávání uskutečňovalo hravými formami a aby se všechny vzdělávací okruhy prolínaly
• snažíme se podněcovat děti k aktivnímu způsobu života při zachování jejich vlastního tempa, respektujeme věkové a individuální potřeby dítěte respektujeme potřebu soukromí
• hlavní metodou naší vzdělávací práce je hra – dovoluje učitelce včlenit různé metodické postupy k dosažení vytýčeného cíle vzdělávání
• v procesu vzdělávání používáme metody slovní (návody, vysvětlení, popis, vyprávění, rozhovor, beseda, předčítání …) názorné (pozorování, předvádění, pokus, exkurze, vycházka) a praktické činnosti (experimentování…)
Nejčastější formy vzdělávání
- hromadná forma
- skupinová forma
- individuální forma
- individualizovaná forma (podle schopnosti jednotlivých dětí)
- volná hra a spontánní činnosti
- komunikační kruh (založen na vzájemné komunikaci dětí s učitelkou)
V dostatečné míře využíváme a uplatňujeme prožitkové a kooperační, situační a didakticky cílené vzdělávání formou her a činností, které jsou spontánní i záměrné, individuální, skupinové i frontální.
Propojujeme již získané zkušenosti dětí s novým poznáním, využíváme informace, realitu, fantazii, prožitky, myšlení, citové projevy dětí a to metodami založenými na prožitku, vzoru, na hře, pohybu, manipulaci, experimentu, komunikaci, tvoření, fantazii a magičnosti myšlenkových operací, poznávání. Nabídku činností, aktivit, příležitostí, situací připravujeme dětem vždy s ohledem na jejich individualitu, zájmy, potřeby, možnosti a schopnosti dle věku tak, aby dostatečně plnily vzdělávací přínos pro předškolní vzdělávání.
Při využívání forem a metod v praxi usilujeme o důležitou vlastnost pedagoga – tvořivě improvizovat, pružně a citlivě reagovat na vzniklou situaci.
Škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením MZd) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků alespoň jedné skupiny/třídy/oddělení/kurzu. (zmapování individuálních podmínek a možností dětí k zapojení do vzdělávání na dálku)
Děti předškolního věku mají povinnost se distančně vzdělávat.
Vedení školy průběžně sleduje vývoj situace v rámci systému semafor, informuje o změnách, informuje o stanovených hygienických a protiepidemických pravidlech.
Pro rodiče: informace na www.stránkách školy, na informačních tabulích v hale školy a nově v aplikaci Twigsee.