FORMY VZDĚLÁVÁNÍ

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ

  • vzdělávání se uskutečňuje během celého dne, při všech činnostech a situacích v mateřské škole
  • snažíme se o vyvážení spontánních a řízených aktivit, upřednostňujeme spontánní hru a prožitkové učení
  • ve vzdělávacím obsahu jsou zakomponovány interakční oblasti, které respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání i učení
  • snažíme se střídat činnosti skupinové, frontální a individuální podle momentálních podmínek a se zřetelam na možnosti a potřeby každého dítěte
  • usilujeme o to, aby se vzdělávání uskutečňovalo hrovými formami a aby se všechny vzdělávací okruhy prolínaly
  • snažíme se děti podněcovat k aktivnímu způsobu života při zachování jejich vlastního tempa, respektujeme věkové a individuální potřeby dítěte
  • respektujeme potřebu soukromí

Nejčastější formy vzdělávání

  • hromadná forma
  • skupinová forma
  • individuální forma
  • individualizovaná forma (podle schopnosti jednotlivých dětí)
  • volná hra a spontánní činnosti
  • komunikační kruh (založen na vzájemné komunikaci dětí s učitelkou)

V dostatečné míře využíváme a uplatňujeme prožitkové a kooperační, situační a didakticky cílené vzdělávání formou her a činností, které jsou spontánní i záměrné, individuální, skupinové i frontální.

Propojujeme již získané zkušenosti dětí s novým poznáním, využíváme informace, realitu, fantazii, prožitky, myšlení, citové projevy dětí a to metodami založenými na prožitku, vzoru, na hře, pohybu, manipulaci, experimentu, komunikaci, tvoření, fantazii a magičnosti myšlenkových operací, poznávání. Nabídku činností, aktivit, příležitostí, situací připravujeme dětem vždy s ohledem na jejich individualitu, zájmy, potřeby, možnosti a schopnosti dle věku tak, aby dostatečně plnily vzdělávací přínos pro předškolní vzdělávání.

Při využívání forem a metod v praxi usilujeme o důležitou vlastnost pedagoga – tvořivě improvizovat, pružně a citlivě reagovat na vzniklou situaci.